Få inntil 40 % rabatt på mine foretrukne aksjeanalyse-verktøy

Når skal man selge aksjer? Her er 7 typiske grunner

Noen lenker i denne artikkelen er sponset. Se vilkår for bruk

når skal man selge en aksje

Jepp, det har vært et turbulent børsår i 2022. Du føler kanskje for å selge alle aksjene dine i et forsøk på å unngå mer negativ avkastning. I år har vi sett en bred nedgang i aksjeverdier, uansett om du har investert i indeksfond eller i enkeltaksjer.

Å selge unna aksjene dine i et slikt marked kan kanskje føles som en lettelse til å begynne med, men kan vise seg å være et dårlig valg på lang sikt. At aksjemarkedet svinger er nemlig en helt naturlig del av å investere i aksjer, så slike hendelser er det bare å forvente.

Men når det er sagt: det finnes gyldige grunner til å selge en aksje også.

Så, når skal man selge aksjer?

Dette er typiske årsaker til når du bør selge aksjer:

  1. Du har funnet noe bedre
  2. Du har gjort en feil
  3. Selskapets situasjon har forandret seg
  4. Tax Loss harvesting (skattefradrag)
  5. Rebalansering av porteføljen
  6. Verdsettingen av aksjen er blitt for høy
  7. Du trenger pengene

La oss se nærmere på når du bør (og når du ikke burde) selge aksjer.

Når skal man selge aksjer?

selge aksjer

Videre kan du lese mer detaljert om de ulike årsakene. Kanskje har du selv solgt aksjer basert på noen av disse årsakene allerede?

1. Du har funnet noe bedre

Investering handler til syvende og sist om å få høyest mulig avkasting på pengene dine, og samtidig ta minimalt med risiko. 

Når selskapers drift, konkurransefortrinn, eller deres markedsverdier endrer seg, forandrer også investeringsmulighetene seg i takt med dette.

Eier du en aksje, men du har funnet en mer attraktiv investeringsmulighet – det være seg en aksje, eiendom eller noe helt annet – kan det være smart å selge det du eier i dag for den muligheten.

2. Du har gjort en feil

Å gjøre feil er en naturlig (men ofte verdifull) del av å investere. Noen ganger viser det seg at selskapet du kjøpte ikke er helt hva du trodde det var når du kjøpte aksjen. Kanskje var ikke produktet like bra som folk trodde, eller konkurransen i markedet skyhøy?

When the facts change, you should change your mind

John Maynard Keynes

Å innrømme feil kan være vanskelig – særlig dersom du har vært veldig høylytt rundt investeringen din frem til nå. 

Men tro meg – du vil tjene på å realisere slike tap raskt, og komme deg ut av aksjen, istedenfor å bli dratt med videre ned.

Les også: Aksjeinvestering for nybegynnere

3. Selskapets situasjon har forandret seg

Selskaper er kontinuerlig i utvikling og ting kan endre seg hele tiden. Det betyr at selv om fremtidsutsiktene i dag kan virke gode, er det ikke gitt at fremtidig suksess er 100 % garantert. 

Nye konkurrenter med mer innovative løsninger kan fort hemme den til nå så fine veksten i et selskap, slik at deres avkastning blir mer gjennomsnittlig. 

I verste fall kan nye og innovative konkurrenter true selskapets videre eksistens om de ikke evner å endre seg i takt med dem.

Et eksempel på dette er tradisjonelle bokhandlere, som nesten over natten ble tvunget til å endre store deler av businessmodellen sin da Amazon kom på banen på 90-tallet.

4. Tax loss harvesting (skattefradrag)

Dersom du har urealiserte tap på noen av investeringene dine kan det faktisk lønne seg å selge før årsslutt. Da kan du nemlig få igjen deler av tapet på skatten, eller ende opp med å skatte litt mindre av det øvrige overskuddet du eventuelt måtte ha i andre realiserte aksjer.

Denne strategien fungerer best for vanlige VPS-kontoer og ikke aksjesparekontoer (ASK), da det for sistnevnte kreves at du sletter hele aksjesparekontoen om du skal få fradrag på det realiserte tapet.

5. Rebalansering av porteføljen

Har en av aksjene dine har gått spesielt godt i det siste, og dermed blitt en veldig stor del av porteføljen din? Da kan det være lurt å selge deg litt ned i den for å hindre at den blir uproporsjonalt stor i forhold til resten. 

Å selge aksjen i et slikt tilfelle bidrar dermed til at du balanserer ut porteføljen din og hindrer for mye eksponering i én aksje.

Men ikke rebalanser for ofte heller. Da havner du fort i en situasjon hvor du kjøper og selger hele tiden, og du risikerer å «kutte blomstene for å vanne ugresset». Altså at du selger vinnere og kjøper tapere. 

I tillegg kan kurtasje spise opp mye av avkastningen din dersom du kjøper og selger aksjer veldig ofte.

6. Verdsettingen av aksjen er blitt for høy

Iblant kan aksjemarkedet bli i overkant optimistisk når det gjelder selskapers fremtidige vekstpotensiale. Dette kan føre til at aksjekursen vokser til unormalt høye nivåer.

Når en aksjes pris når et nivå hvor det ikke kan rettferdiggjøres av de beste fremtidsscenarioer, er det på tide å selge seg ut.

Det finnes en rekke eksempler på slike hendelser, og vi skal ikke lenger tilbake enn i tiden rett etter pandemien brøt ut for å finne tilfeller hvor selskapers aksjekurs ble betydelig overvurdert.

Særlig tech-selskapene som i pandemien fikk en skikkelig oppsving (Zoom, Peloton, Roku osv), nådde nivåer som var totalt ‘Gale-Mathias’. Og det verste var at mange analytikere mente at kursene skulle fortsette oppover.

I dag har mange av disse selskapene falt et sted mellom 60-90 prosent.

Du kan lese mer om verdsetting av aksjer i denne artikkelen.

7. Du trenger pengene

Noen ganger er det rett og slett så enkelt som at du trenger ekstra penger.

Dersom du trenger en større sum penger i nær fremtid, skal du helst ikke ha pengene i aksjemarkedet i det hele tatt. 

Som nevnt svinger aksjemarkedet til tider voldsomt, og du risikerer dermed å måtte selge aksjene på en bunn dersom du er nødt til å ta dem ut av markedet.

Det kan være lurt å bygge en buffer før du putter penger inn i aksjer, slik at du i nødstilfeller ikke blir nødt til å dyppe inn i aksjene dine for å betale en uforutsett regning eller lignende. 

Grunner til å ikke selge en aksje

Du har nå sett gode grunner til når du bør selge aksjer. Men det finnes noen grunner du ofte ikke burde vektlegge mest når det gjelder salg av aksjer.

Og det er som følger:

1. Aksjen har gått opp

Det sies at man aldri ble blakk av å ta profitt. Men å selge bare fordi en aksje har gått opp er heller ikke en god strategi. Ofte viser historien at aksjer som har gått opp mye, fortsetter å gå.

En rekke selskaper, som blant annet Costco, Walmart og Microsoft har vært i verdensklasse til å vokse og generere økende inntekter i 30-50 år. Solgte du noen av disse i deres spede begynnelse, ville du gått glipp av enorm avkastning gjennom årene.

Så – ikke selg kun fordi du sitter med profitt.

2. Aksjen har gått ned

Det motsatte er også en grunn mange bruker til å selge, men som heller ikke nødvendigvis er et smart valg. 

Det kan faktisk heller være en god anledning til å fylle på mer i aksjen. Alt handler om selskapets fremtidsutsikter og faktiske nøkkeltall. Når Mr.market blir i overkant negativ, kan selv kvalitetsaksjer med god inntjening og null gjeld falle enormt mye – og disse aksjene er potensielle gullkjøp i slike perioder.

Markedet svinger av en rekke ulike grunner, noe som på kort sikt kan gi gode kjøpsmuligheter for en langsiktig investor.

3. Makroøkonomiske antakelser

7 grunner: når skal man selge aksjer

Investorer har alltid noe å bekymre seg for. Er det ikke pandemi, er det boligkrise i Kina. Er det ikke Kina, er det kriger og grunnrenteskatter. 

Jeg er personlig veldig fan av investoren Peter Lynch, og synes han kommer med en treffende beskrivelse:

If you spend 13 minutes a year on economics, you’ve wasted 10 minutes.

Peter Lynch

Vi kjenner ikke fremtiden, selv om mange analytikere forsøker å spå den. Det er aldri mangel på ting som kan ødelegge alt for oss, og alltid noen som spår et dommedag-scenario. 

Er du langsiktig investor? Da mener Lynch at du bare bør ignorere det meste av dette.

Det er lurt å huske på at investering er et langsiktig spill, så ikke selg bare fordi noen spår dommedag.

Vil du lese mer om Peter Lynch? Da anbefaler jeg på det sterkeste at du leser One Up on Wall Street, en bok han skrev på 80-tallet, men som er like verdifull den dag i dag. 

4. Kortsiktige problemer

Mange analytikere kommer med råd og uttaler seg ganske så bastant i media om hva en aksje kommer til å gjøre i morgen, neste uke eller neste måned. 

Men sannheten er jo at ingen vet med sikkerhet hva som vil skje.

Analytikerene kommer gjerne med velbegrunnede og overbevisende argumenter til hvorfor aksjen skal opp eller ned de neste dagene. 

Og i slike tilfeller kan det være lurt å minne deg selv på at selskaper ikke er spillmaskiner. Nei, de er faktisk penge-produserende maskiner, som til syvende og sist dømmes etter hvor mye de beholder av inntjeningen sin – og hvordan de reinvesterer pengene, år for år.

Så, mitt råd er å prøve å være upåvirket av hva alle analytikerne mener til enhver tid, og heller fokusere på selskapet selv.

Noen siste ord

Å avgjøre når du skal selge en aksje er ikke nødvendigvis enkelt. Men fokuser på selskapets underliggende business over meninger andre eventuelt måtte ha.

Som verdiinvestorenes far, Benjamin Graham sa: “In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.”

Den legendariske investoren Warren Buffett har levd gjennom flere kriger, økonomiske kriser, terrorhandlinger og andre hendelser som aksjemarkedet har reagert negativt på. Men ved å være i markedet til enhver tid har han tjent enorme summer i aksjemarkedet.

Minn deg selv på at som aksjeinvestor investerer du i faktiske selskaper. Deres inntjeningsvekst, hvor mye kontanter de beholder og hvordan de reinvesterer ressursene sine, vil til syvende og sist påvirke avkastningen din. 

Bli en flinkere investor med Simply Wall St

Få kunnskap og oversikt over selskaper på en enkel, visuell måte. Opprett gratis bruker og få 40 % avslag på Premium planen om du vil oppgradere!

Del artikkelen

Artikkelforfatter

Thomas Leypoldt Marthinsen

Thomas Leypoldt Marthinsen

Jeg heter Thomas, og jeg har investert i aksjemarkedet i over 13 år. Jeg har erfaring fra både bank (SpareBank 1) og sammenligningstjenester (Tjenestetorget.no), og brenner for å bedre folks privatøkonomi gjennom både sparing og investering.
Thomas Leypoldt Marthinsen

Thomas Leypoldt Marthinsen

Jeg heter Thomas, og jeg har investert i aksjemarkedet i over 13 år. Jeg har erfaring fra både bank (SpareBank 1) og sammenligningstjenester (Tjenestetorget.no), og brenner for å bedre folks privatøkonomi gjennom både sparing og investering.

Nyeste artikler

utbyttemaskinen

Få høyere avkastning på investeringene dine

Se de gratis verktøyene som gjør deg til en flinkere investor.